Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 14. februar 2017

Mer fra Norge

I dag, (mandag), så var jeg, inne i Oslo, for å handle mat.

Jeg tok t-banen fra Haslum.

Jeg gikk av, på Majorstua.

Og Ruter hadde problemer, med sitt informasjonssystem, (som på lørdag).

På en lystavle, (må man vel kalle det), så stod det, at 5 Sognsvann skulle dukke opp der, klokka 22.15.

Men på 'back up-systemet', (må man vel kalle det), altså rutetabellene, så stod det, at 5 Ringen, skulle gå, klokka 22.15.

Og det var 5 Ringen som dukka opp, (og ikke 5 Sognsvann).

Og det spilte litt rolle, for meg.

For 5 Sognsvann, svinger av, i retning Sognsvann, et par stasjoner, _før_ Storo, (hvor jeg skulle av).

Mens 5 Ringen, (eller om det stod '5 Vestli'), kjører innom, nettopp Storo da, (for å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Fra Storo, så tok jeg trikken, til Birkelunden.

Og så dro jeg, til Rema Thorvald Meyersgate.

Der stod det, blant annet, tre plast-handlevogner, rett innenfor inngangsdøra.

Jeg har ikke sett sånne handlevogner der før.

Og jeg syntes ikke, at det virket fristende, å bruke handlevogn der.

For butikken er så trang.

Så valget falt på en 'hjul-kurv', (i mangel av 'vanlige' kurver).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

I bunnen av hjul-kurven, så lå det, en brødskalk/brødskive.

Og jeg har sett, at andre butikk-kunder, bare snur kuven opp-ned, sånn at 'skrotet' i den, (som for eksempel handlelapper eller gamle kvitteringer), faller ned, i neste kurv.

Så jeg gjorde det.

Og skalken/brødskiva hoppet oppi, en annen kurv.

Men jeg reagerte også på, at handlekurven, var veldig ekkel, (må jeg si).

Den var fettet og uvasket, (med inngrodd møkk, i bunnen), vil jeg si.

Fra den tida, som jeg jobba, som leder, i Rimi, (noe jeg gjorde, fra 1994 til 2004).

Så husker jeg, at Rimi, hadde en avtale, med et firma, som kom og vasket handlekurvene, med en høytrykks-spyler, utafor butikken, nå og da.

Det er kanskje ikke så morsomt, for kundene, hvis det står noen, med høytrykks-spyler, utafor butikken.

Men jeg husker også, at en sånn handlekurv, (uten hjul), kosta cirka femti kroner, (var det vel).

Så hva med å enten vaske handlekurver, på en måte, som ikke plager kundene.

Enten det, ellers så kunne kanskje Rema, ha kjøpt nye handlekurver, 'nå og da', sånn at det ikke, ble så grisete liksom, å handle.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Denne butikken, har jeg bare handla i, to eller tre ganger tidligere.

(Jeg begynte ganske nylig, å handle der.

Etter å ha sett, fra ved trikkeholdeplassen, at det ligger, en Rema-butikk der).

Og ihvertfall under en av mine tidligere handleturer der, så har denne butikken, vært utsolgt, for billige taco dinner-kit.

Og det var de, i dag og, (la jeg merke til).

Så denne butikken sliter.

Enten så er det mangelvare, på butikk-hyller der.

Ellers så er det dårlige bestillinger.

(Noe sånt).

Nå skal jo Rema kaste ut, mange varer, (fra leverandører, som ikke er 'bestevenner', med Rema).

Og det er kanskje, en fordel, (må man vel si).

For da får kanskje Rema, litt bedre plass, i butikkene sine, sånn at de ikke like ofte, blir utsolgt.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Jeg hadde med meg, et par tomflasker hjemmenfra.

Og jeg la merke til, at denne butikken, hadde en handlevogn stående, ikke langt unna flaskeautomaten.

(En handlevogn, som jeg ikke har sett der tidligere).

Og den handlevogna, (som ikke var av plast, som de ved inngangen), var full, av bokser, med tyrkisk pepper-drops.

Men det stod ikke noe pris-merking, (for disse dropsene), noe sted.

Og å eksponere varer, i handlevogner.

Det gjorde aldri jeg, som butikksjef, (vil jeg si).

For det syntes jeg, at ble 'harry', (husker jeg).

(For handlevogner er jo egentlig ment, å være, for kundene, når de handler.

Og sånne handlevogner, (med varer i), de blir liksom alltid, stående i veien, (for et eller annet), var/er mitt inntrykk.

Men det er kanskje fordi, at jeg jobbet, et par år, på Matland/OBS Triaden, før jeg begynte, i Rimi, at jeg syntes det.

For Matland/OBS Triaden, var ganske nøye, med sånne ting, som eksponering av varer da, (for å si det sånn).

Noe sånt).

Så jeg holdt meg, til sjokk-selgere osv. da, (som butikksjef), mener jeg å huske.

(For å eksponere julevarer/marsipan, som skulle selges, til halv pris, (for eksempel).

Disse julevarene stod forresten ofte, i sjokk-selgere, (av papp), før jul.

Så det var som regel bare, å bruke, de samme sjokk-selgerne, som varene hadde stått i, før de skulle prises ned, (sånn som jeg husker det).

Og sjokk-selgere, kunne vi Rimi-butikksjefer, (i papp), også bare bestille nye av, fra Hakon distribusjon, (sammen med de 'vanlige' varene), sånn som jeg husker det.

Noe sånt).

Og jeg pleide også, å være nøye, med pris-merking, (vil jeg si).

Og da selger også varene bedre, hvis prisen, er ordentlig merket, (lærte jeg, mens jeg jobbet, i Rimi).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:

IMG_20170213_224112

PS 6.

Ved flaskeautomaten, så dukka det også opp, en farget mann, som hadde på seg, en lue, med norsk flagg-mønster.

(Noe sånt).

Han tok med seg, en flaske Tuborg-øl, (så det ut som), bort til kassa.

(Og det virka nesten som, at denne 'filuren', dukka opp, fra lager-døra, som stod åpen, like ved flaskeautomaten).

For all øl-en, var ikke dekket over, (la jeg merke til), selv om det var mer, enn to timer, siden at ølsalget, (i Oslo), hadde stengt.

Og som butikksjef, på Rimi Kalbakken, (hvor jeg jobba, fra høsten 2000 til våren 2001), så lærte jeg, (av assisterende butikksjef Kjetil Prestegarden, som hadde lært dette, på Varehandelens høyskole, var det vel), at butikkene ikke hadde plikt til, å dekke over øl-et, når øl-salget, var stengt.

(Noe jeg hadde lært å gjøre, da jeg fikk opplæring, i å være 'sommerferie-vikar-leder', på Rimi 3164 Lambertseter, våren/sommeren 1994).

Men det er kanskje dårlig kundeservice, (må man vel si), å ikke dekke over øl-et, (når ølsalget, er stengt).

For da tenker kanskje ikke kundene på, at ølsalget, er stengt.

(Hvis de har bodd i utlandet, for eksempel.

Noe jeg gjorde, fra 2004 til 2014.

Og noen måneder, i 2015).

Og så får kanskje kundene 'kjeft', i kassa da, (når de glemmer dette, med ølsalg-tidene).

(Noe sånt).

Så man kan kanskje lure på, hvor smart det er, å ikke dekke til ølet, når ølsalget, er stengt.

Hm.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:

IMG_20170213_224024

PS 8.

Denne butikken, var også utsolgt, for billig brød, (og loff), la jeg merke til.

Og i kassa, så satt det, en farget mann, med en slags moderne frisyre, (må man vel si).

Og han chatta, med en asiatisk kunde-dame.

Og det var noe, som var feil da, (kunne det virke som).

Men istedet, for å rope, på en ny kasse.

(Sånn at de som stod, i køen, skulle slippe, å vente).

Så ropte ikke kassa-mannen, på noen ny kasse, da.

Og han spurte også, en av kundene, før meg, (i køen), om han/de skulle ha: 'Plastpose'.

Og 'plastpose', det er vel noe, som en kunde, kanskje kunne ha spurt etter.

Men butikk-folk sier: 'Bærepose', (vil jeg si).

For hvis kassa-mannen sier 'plastpose', (og ikke bærepose), så burde det vel, finnes bæreposer, av papir og, (hos Rema), må man vel si.

(Noe sånt).

Og Rema har bare en type bæreposer.

(Såvidt meg bekjent).

Så jeg kjøpte ikke, denne kassa-mannen, (må jeg innrømme).

Og han satt heller ikke på bakbåndet, når mine varer, ble slått inn.

Og han brukte heller ikke mer, enn en, av de to båsene, (der hvor kundene pakker varene).

Og kassa-mannen, begynte også, å pakke varene mine.

(Selv om jeg ikke, hadde bedt om dette).

Noe som jeg syntes, at virka, litt klamt.

(For å si det sånn).

Og denne kassa-mannen, stod også, i kassa, (istedet for å sitte).

Så hva slags kasserer, var dette, (kan man kanskje lure på).

Hm.

(Det var vel antagelig sånn, at både kassereren og han 'Tuborg-filuren', spilte gate-teater, hvis jeg skulle tippe.

Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Etter dette, så gikk jeg, til Kiwi Mølla.

Jeg var der, cirka fem minutter, før stengetid.

Og jeg rakk akkurat, å handle ferdig, før klokka, ble 23.

Ei asiatisk dame, gikk inn, i butikken, cirka mens jeg dreiv, og pakka, varene mine.

(Noe sånt).

Og da ropte kassa-mannen, (en norsk mann, med litt skjegg, i 30-åra vel), etter hu asiatiske dama.

Og hu måtte da, gå ut igjen, av butikken, (virka det som).

For da hadde det antagelig, blitt ropt, at butikken, var stengt, da.

(Noe sånt).

Noe sånt ville vært utenkelig, på Matland/OBS Triaden, (hvor jeg jobba, fra høsten 1990 til høsten 1992), vil jeg si.

Så dette må man vel si, at var dårlig kundeservice, mot hu asiatiske dama, (som kanskje, kan ha vært, den samme asiatiske dama, som stod lenge, (og prata, om et eller annet), i kassa, på Rema).

Så her burde vel Kiwi Mølla hatt, en person, i døra, som kunne ha stoppet, de kundene, som dukka opp der, etter klokka 23, (og som samtidig, lot de kundene, som var ferdige, med å handle, få slippe ut).

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Jeg gikk så ned, til Birkelunden trikke-holdeplass igjen.

Og der, så virket ikke lystavlene, (eller hva man skal kalle de).

Men det dukka etterhvert opp, en trikk der, da.

Og den trikken kjørte ikke, til Nasjonalteateret, (som vanlig, vil jeg si).

Men den kjørte, om Homansbyen.

Og en holdeplass, før ende-holdeplassen, (som var Majorstua).

Så løp, en svær neger, etter trikken.

Og han skulle så av igjen, på Majorstua.

(Som var ende-holdeplassen).

Så det virka jo, litt dumt, (syntes jeg).

Og så gikk det, noen andre folk, på trikken.

(Selv om trikken var, på ende-holdeplassen).

Og så skulle jeg gå av.

Og da lukka trikkekonduktør-dama, (var det vel), dørene.

Rett foran trynet på meg.

Og så var det, en asiatisk mann vel, som trykket, på en knapp, for åpne dørene, før meg.

(For den 'knappe-stolpen', hadde jeg passert).

Så jeg ble jo skikkelig 'driti ut', må jeg si.

Og da jeg kom meg ut, (av trikken).

Så så jeg, at det nå, stod 'Kjelsås', på trikken.

Så den trikken, fortsatte med en gang, på en ny rute, da.

(Kunne det virke som).

Så dette ble, som noe kaos, (vil jeg si).

For jeg hadde ærlig talt forventet, at den trikken, ville vente litt, på 'ende-holdeplassen', før den liksom, fant på, 'noe tull' da, (for å si det sånn).

(Men dette var vel, typisk Ruter, må man vel si.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Jeg tok så t-banen, til Nasjonalteateret.

Og der, så la jeg merke til, at det var, en kjempestor gleppe, mellom t-banen og plattformen.

Så det er ikke rart, at det blir, alvorlige ulykker, på t-banen, (må man vel si).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Her er mer om dette:

IMG_20170213_234638

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter